УКРАЇНСЬКА МОВА ТА ЛІТЕРАТУРА
Для вчителів/учнів, які не володіють технологіями дистанційного навчання або не мають відповідних технічних ресурсів чи інтернет-зв'язку, можуть скласти труднощі такі види контрольного оцінювання, як диктант, усний твір, зошит.
Навчальною програмою з української мови та літератури передбачено різні види навчальних та контрольних робіт (вправи, твори, перекази, тести, вірші напам’ять), які потрібно перевірити й оцінити. Організація виконання і контролю їх під силу навіть тим учителям, які не працюють на платформах дистанційного навчання, але мають засоби інтернет-зв’язку, зокрема телефон. Про це докладно йдеться в листі Міністерства освіти і науки України № 1/9-213 від 16.04.2020 «Щодо проведення підсумкового оцінювання та організованого завершення 2019/2020 навчального року».
Контрольний диктант.
Можливі такі варіанти написання:
Варіант 1. Текст диктанту вчитель читає учням у вайбер-групі або використовує скайп. Після написання і перевірки диктанту учні відправляють роботу вчителю на його пошту.
Варіант 2. Учитель відправляє на телефони учням текст диктанту, який потрібно відредагувати, наприклад, вставити пропущені букви, знайти і виправити помилки, зняти риску тощо. Учні редагують написане і відправляють роботу вчителю.
Варіант 3. Текст диктанту як записане голосове повідомлення надсилається учням на телефони, вони пишуть диктант і повертають для перевірки.
Важливо у кожному з варіантів регламентувати час роботи, щоб забезпечити самостійність виконання завдань. Звичайно, рівень об’єктивності за таких підходів буде значно нижчим.
Усний твір як вид контрольної роботи.
Специфіка цього виду контролю полягає в тому, що вчитель має оцінити живе мовлення учнів. Якщо в класі до 10 учнів, зробити це можна в телефонному режимі по кілька прослуховувань на день. Коли ж учнів багато і вчитель фізично не в змозі вислухати кожного, доцільними будуть голосові повідомлення, записані учнями й відправлені вчителю.
Зошити.
За дистанційного навчання зошити не втратили свого призначення, в них учні й надалі продовжують виконувати завдання. Проблема в іншому – як перевірити й оцінити зошит. Фотографувати сторінки й відправляти вчителю – справа неефективна й клопітка. Більш доцільно поставити оцінку за зошит на основі вправ, що їх учень виконував та надсилав учителю для перевірки й оцінювання.
Якщо і такі варіанти не є можливими для використання, діти вчаться за підручниками та консультуються з учителем за допомогою телефону, а твори/зошити здають на перевірку після завершення карантину.
Рекомендації щодо заповнення класного журналу.
Записи в класному журналі на сторінці «Зміст уроку» робляться відповідно до календарно-тематичного плану та розкладу уроків із позначкою в дужках «дистанційно».
Види домашніх завдань і форми їх запису залежать від специфіки організації навчання кожним учителем, наприклад: сформулювати три запитання за змістом параграфа №…, виконати вправу №…; прочитати оповідання і скласти план до нього; дати письмову відповідь на запитання «…»; переглянути відеоурок тощо.
Оцінки, отримані учнями за навчальні та контрольні роботи, а також за зошити і вірші, виставляються на відповідній сторінці журналу. Кількість навчальних робіт, які оцінюються із занесенням результатів у класний журнал, доцільно мінімізувати з метою уникнення перевантаження учнів.
Тематичні, семестрові та підсумкові оцінки виставляються відповідно до рекомендацій Міністерства освіти і науки України. Учні, які не мають результатів поточного оцінювання з об'єктивних причин, можуть бути оцінені за результатами проведення семестрової контрольної роботи. Тематичні та семестрові підсумкові роботи, проведені в умовах дистанційного навчання, записуються в класному журналі без зазначення дати їх проведення.
Алгоритми організації завершення навчального року та підсумкового оцінювання навчальних досягнень учнів можуть здійснюватися за такими сценаріями.
Сценарій перший.
Здобувачі освіти та вчителі мають технічні можливості для організації дистанційного навчання за допомогою мережі Інтернет. Обидві сторони використовують шкільні сайти, платформи та програми для онлайн-уроків, тестувань, виконання творчих завдань: створення фанфіків, буктрейлерів, самостійного аналізу та прочитання художніх творів, декламування уривків напам’ять по скайпу та використання відеозйомки. Увесь алгоритм діяльності вчителя та учня погоджується на засіданні педагогічної ради закладу освіти. При цьому вчителеві слід орієнтуватися на санітарні норми часу виконання домашніх завдань здобувачами освіти, а вони становлять 1,5 год. на всі предмети!!! (це для 5–10 класів).
Тому рекомендуємо скоротити кількість тематичних оцінок у другому семестрі до 2 (5–9 класи), скоротивши при цьому кількість контрольних робіт до 2. Нагадуємо, що кожен крок у даному алгоритмі має узгоджуватися і погоджуватися на педагогічній раді закладу освіти.
Тематична оцінка може включати мінімальну кількість поточних оцінок (поточно-формуюча оцінка за знання змісту прочитаного твору, поточно-формуюча оцінка за контрольну роботу) + оцінка за зошит:
Дата
|
10/04
|
17/04
|
За зошит
|
Тематична
|
Поліщук Олена
|
8
|
7
|
9
|
8
|
Сценарій другий.
Здобувачі освіти та вчителі мають недостатні технічні можливості для організації дистанційного навчання за допомогою мережі Інтернет. Т. в. о. Міністра освіти і науки України Любомира Мандзій наголосила про те, що педагогічні працівники, які не мають можливості здійснювати освітній процес дистанційно із використанням інтернет-ресурсів, не будуть зазнавати адміністративних впливів та утисків з боку міністерства, а освітній заклад має укласти оптимальний алгоритм роботи вчителя та учня, який сприятиме об’єктивному оцінюванню здобувачів освіти.
У такому випадку заклад освіти та вчитель має подбати про те, щоб здобувачі освіти змогли максимально використовувати робочі зошити, підручники, продумати, як безпечно учням видати зошити для контрольних робіт, які за правилами зберігаються в закладі освіти. Після завершення карантину учні здають свої робочі зошити та зошити для контрольних робіт на перевірку, а вчитель відповідно до графіка їх перевіряє і виставляє оцінки та заповнює журнал. Увесь алгоритм діяльності вчителя та учня погоджується на засіданні педагогічної ради закладу освіти.
Рекомендуємо скоротити кількість тематичних оцінок у другому семестрі до 2 (5–9 класи), скоротивши при цьому кількість контрольних робіт до 2. Нагадуємо, що кожен крок у даному алгоритмі погоджується на засіданні педагогічної ради закладу освіти.
Сценарій третій.
Здобувачі освіти перебувають у надзвичайних життєвих ситуаціях: перебувають увесь час у лікарні, за кордоном та ін. Заклад освіти має прийняти рішення щодо оцінювання навчальних досягнень таких здобувачів відповідно до Інструкції ведення класного журналу та наказу Міністерства освіти і науки України №1222 від 21.08.2013 «Про затвердження орієнтовних вимог оцінювання навчальних досягнень учнів із базових дисциплін у системі загальної середньої освіти». Учитель-предметник має право скористатися академічною свободою і виставити оцінку за рік з опертям на оцінку за перший семестр:
Дата
|
За І семестр
|
За ІІ семестр
|
За зошит
|
За рік
|
Булавський Роман
|
8
|
н/а (хв.)
|
н/а (хв.)
|
8
|
Сирота Ганна
|
6
|
н/а ()
|
н/а()
|
3
|
Детальніше ознайомитись із матеріалами можна за посиланням.
Немає коментарів:
Дописати коментар