Сьогодні відзначаємо 125 років з дня народження ЄВГЕНА МАЛАНЮКА (1897–1968) — українського поета, публіциста, критика...
Сьогодні (1 лютого) відзначаємо 125 років з дня народження ЄВГЕНА МАЛАНЮКА (1897–1968) — українського поета, публіциста, критика, літературознавця, громадсько-політичного діяча.
Ім'я Євгена Маланюка стало широко відомим лише на початку 90-х років минулого століття, через три десятиліття після його смерті. Довгий час творчий доробок цього самобутнього і талановитого поета був під забороною радянської пропаганди, яка причепила йому «ярлик» яскравого представника «українського націоналізму». Насправді ж він лише палко любив свою Батьківщину, за межами якої змушений був прожити більшу частину життя, і «сумно» жартував, що зазнав трьох еміграцій і двох інтернувань. Любов до рідної землі додавала наснаги творити, виливаючи її у динамічних поетичних рядках і публіцистичному слові.
Яскравий представник національної літератури, він розцінював слово як зброю
для захисту української мови,
культури, державностi. Уважав, що поет, як провідник народу, повинен плекати
національну свідомість: не просто зображувати якісь сентименти, а апелювати до
національної трагедії (катастрофи).
Прикладом справжнього митця, здатного
повести за собою народ у боротьбі за національне, для Маланюка був Т. Шевченко
— «духовний Мойсей нашої нації». До носіїв національного духу він відносив
також П. Куліша, І. Франка, Лесю Українку.
На думку письменника, закладені в
психіці українців потяг до краси, сповідування християнської моралі, пошана до
особистості, призвели до браку державотворчих мужів, людей волі, чину, подвигу.
Одвічною хворобою нації він уважав брак національної свідомості —
малоросійство. Хвороба ця вражає передусім інтелігенцію, тобто ту верству, що
має бути мозковим центром нації. Найтрагічнішим прикладом малороса він називав
М. Гоголя.
«Малоросійство, — писав Є. Маланюк, — є
капітуляцією ще до початку битви. Це постійна внутрішня готовність до підняття
білого прапора, до здачі на милість переможця. Цінності героїчної, незламної
боротьби, вірність країні та обов’язку є для його носіїв категоріями чужими й
абстрактними, незрозумілими й недоречними. Малороси завжди пишалися своїм
“прагматизмом”, “реалізмом” і “здоровим глуздом”, що на практиці було тим-таки
капітулянтством і гідним жалю пристосуванством. Ці особи схильні ухвалювати
рішення тут і тепер, під тиском обставин, обмежуючи ними свої обрії, не вміючи
мислити на історичну перспективу. Малорос за визначенням є людиною дрібною,
глибоко провінційною, позбавленою творчої уяви».
Маланюк не сприймав імітацію,
декламацію, патріотичну позу, барокове «здаватися, а не бути», звичку багато
просторікати замість того, щоб рішуче діяти:
Будь проклята, співуча мово
Сльозавих і слизьких пісень,
Бо кожен чин пожерло слово,
Бо зміст заїла передмова
І в ніч лягає кожен день.
Малоросійству Маланюк протиставляв
«мазепинство». Його носії — радикально інші українці, здатні шаблею, словом,
стратегічним мисленням захищати Українську Державу. Мазепинство — «яскрава
протилежність, яскраве заперечення, нещадне демаскування й найрадикальніший
лік» на малоросійство.
Вийти з малоросійства можна лише через
«напружене творення духовної суверенности», жорстку діагностику проблем, але
без «лжепатріотичної віршографії й етнографічної патріотики», а також без
«отаманщини» і «махнівщини», бо все це різні личини, якими маскується
малоросійство.
Немає коментарів:
Дописати коментар